måndag 10 november 2008

Nordiska museet

Icon Dressed
heter en stort uppslagen modeutställning på NM.
Olika tiders klädformer uppsydda i papper, mycket vackert sådant, Flora Danica. Jo, det passade faktiskt överallt! Och visst var det vackert.
Men det var inte så mycket. För mig kändes det mer som en konstutställning, kunde kanske passat bättre på en mindre plats...NM har enorma samlingar kläder från skilda epoker och platser, kunde vi inte fått se utav det i sammanhanget?
Så jag fortsatte istället ner till Biblioteket, för att hälsa på böckerna. Jag har praktiserat där, och sommarjobbat, i mitten på 80-talet. Sen dess har biblioteket flyttat inom huset, och fått en stor läsesal, Fatburen, med referensbibliotek, tidskriftshyllor och sköna läsfåtöljer med filtar. Det var mycket snyggt och besökstillvänt!
Fast jag är ändå glad att jag fick arbeta i ett bibliotek som låg där det legat sen starten 1907...Och nog var väl en del av de handskrivna katalogkorten äldre än så?
http://www.nordiskamuseet.se/

Inga kommentarer: