söndag 26 oktober 2008

Kommentarer om 10 saker: bloggar, wikis, RSS

Visst är det kul! Och visst är det enkelt! För kul och enkelt... Jodå, kan kanske fortsätta med bevakning av konsthändelser, sedd ur SAB-perspektiv (alltså från mig och utåt) även efter projektet. Och visst finns det bra och intressanta bloggar! Men det finns ännu fler misslyckade: sådana som startat i stor stil, men där ingen skrivit något sen förra året (om du inte stickat på din tröja sen förra året, så behöver jag ju inte märka det, eller hur?), eller där alltför privata saker avhandlas, eller där man utesluts genom namedropping - om jag berättar något som hänt "min väninna Lena" så har jag angett position till den jag berättar om, och att jag berättar för dig som inte känner henne, för att det är en bra historia, men ändå ur verkliga livet - men om jag säger/skriver att "Lena och Eva och jag" då utesluter jag dig, du borde känna dem men gör det inte, tji fick du...Och så detta att man numera får mycket träff i bloggar, när man gör en quick an' dirty på Google, som nämner det man efterfrågade i förbigående, med mindre fakta än man besitter själv, eller rent av fel. Det är inte alltid lätt att vara besserwisser, man blir så besviken...

Jo, en blogg eller en wiki, med moderator, ser jag många användningar av, där jag nu läser mailinglistor och forum, med "trådar", typ vårt eget intranäts klotterplank, som jag tycker är svåröverskådligt.

En Wiki för våra användare? Ja, kanske det, vore värt ett försök.

Rss förstår jag att en journalist har nytta av. Eller en forskare i ett specifikt ämne. Men både i mitt jobb, och som privatperson har jag för många intressen. Vad skulle jag välja? Det blir information overload i mitt huvud ganska ofta ändå...

2 kommentarer:

kraka sa...

En "lagom kokt" RSS tror jag alla kan ha nytta av, i alla fall rent professionellt. Nästan oavsett vad man jobbar med. Man kan låta sig informeras och ordna sin omvärldsbevkaning så att nyheterna rullar in. Det är ju ett sätt att motverka overload. Dvs jag måste inte surfa runt och hitta saker slumpmässigt (inget ont om slumpen iofs) utan jag kan vänta på att mina få och välvalda källor håller mig underrättad om det som jag behöver veta.
Och wikis är jag himla förtjust i. Det ska vi försöka göra något av, hoppas jag.

Charlie sa...

Ja visst. Det finns mycket skit därute i bloggvärlden (som i alla andra världar, exempelvis bokvärlden) Mediet som sådant är ju inte en garant för ett visst innehåll eller en viss kvalitet. Vad jag har förstått så har det skrivits tokigheter även i böcker ;)

I min egen privata bloggsfär finns det massor av intressanta saker. Det har dock tagit tid att hitta dem vilket inte är ett minus (det är ju itne så att jag suttit och surfat på bloggar hela dagarna, jag har ett liv.)

När jag stött på något som verkar vara intressant slänger jag in det i min RSS-läsare, följer bloggen ett litet tag är det dåligt eller uppdateras sällan slänger jag tillbaka den ut i evigheten igen.

Ofta leder bloggarna vidare till tidskrifter, böcker, intressen och idéer. På detta vis blir inte bloggandet ett mål i sig utan snarare ett medel för att ta sig vidare mot andra saker: tidskrifter, artiklar, böcker och idéer.

Ett liv vars enda informationsintag endast är begränsat till bloggar är naturligt torftigt och trist. Som en bricka i det större spelet är bloggarna ett mycket bra inslag.