måndag 10 november 2008

Liljevalchs konsthall

Ute på Djurgården i Stockholm ligger inte bara Nordiska Museet, utan också Liljevalchs konsthall.
Där pågår just nu Den stora färgskrällen! Och det skräller både högt och lågt i sal efter sal! Sigrid Hjertén, Isaac Grünewald och Leander Engström! Sverige må ha senare konstnärer med lika mycket färg, men de var först! Inspirerade av Matisse, och senare också av Cezanne, liknade de ingenting man sett förut.
Vi har gott om böcker om Sigrid och Isaac i Linköping...
http://www.liljevalchs.stockholm.se/
Jag var på besök fredagen den 7/11, och jag hade svårt att kika fram bland alla pensionärer. Kanske är det lättare att se när det är kvällsöppet, men säkert är det inte. Min mamma, (som är pensionär,) berättade att när hennes bussresa var där, var det smockfullt av yngre människor med barnvagnar istället...Klart är att utställningen är en succé! Se den!

1 kommentar:

Charlie sa...

Åh jag såg Isaac Grünewald på Skissernas Museum i Lund förra våren. Det var så fint! Det som fastnade mest var en jättestor klotrund skiss för något jag inte kommer ihåg.

Blått!