onsdag 25 juli 2012

En juli-vecka i London

På Central St Martin's College of Art and Design har jag varit på en veckas kurs i Expressive Painting. Det har varit en fantastiskt bra kurs och en mycket speciell lärare, konstnären Ewa Gargulinska. Så hade jag ju tänkt gå på flera utställningar också, men det var inte så mycket jag hann och orkade med. I London rådde ett lätt kaos inför London Olympics 2012, med start 27 juli, och eftersom en vägfil beslutats reserverad för de kommande olympiska transporterna, och de alldeles vanliga London-borna inte kunde komma fram med bil, valde de tunnelbananan i stället. Ja,ja, det är väl trevligt att trängas en vecka, men varmt kan det bli, och tid tar det... Inte kom jag iväg till invigningen av The Tanks på Tate Modern, de underjordiska f.d. oljerummen som tack vare en donation kan användas till konst och teater istället. Inte kom jag iväg till utställningen av balklänningar på Victoria & Albert Museum, de stängde alldeles för tidigt på dagen. Nåja, den utställningen varar ju ett tag till, jag kanske hinner dit? Men en kväll på Tate Modern fick jag i alla fall se två utställningar jag väntat på! Ett Tate Membership, årskostnad som en tidskriftsprenumeration, och inkluderar en tidskrift, visade sig vara precis vad man kan önska av ett sånt kort: glöm kö, glöm biljetter, glöm mer betalning, bara att läsa av kortet och gå in! Yay! Först Damien Hirst, 4 April - 9 September 2012. Debattvågorna har gått höga, konst eller inte? Jamen konst är det väl! Men vackert är det inte. Spektakulärt, som diamantdödskallen. Äckligt ibland, som ruttnande kohuvud, och hajen. God design, som prickarna. Skott lite vid sidan av målet, som Medicinskåpen? Allehanda preparat samlade i olika glasskåp. Med kunskap om mediciner, och vad de är för, saknade jag en tanke, en berättad historia, om just ett öde. Som August Strindbergs Ett Halvt Ark Papper. Eller ett glasrum med ett stort vitt skrivbord, en arbetsstol, och en stor askkopp fylld av fimpar. Skulle gestalta mänsklig närvaro, men för mig var det en bild av en arbetsplats på 1970-talet!
Så, äntligen, Edvard Munch: The Modern Eye, 28 June - 14 October 2012. Åh vilken utställning! Efter ett besök på Munch-museet i Oslo, i ett för mig formbart 70-tal, så mindes jag varje penseldrag! Och de flesta målningarna kände jag igen därifrån, men förstås inte fotografier från tiden. Hans expressiva och fantastiska måleri var för mig nu att återse, och älska! Det är fortfarande lika stort, och lika modernt, i positiv bemärkelse. Utställningen sade sig vilja lyfta fram Munch som just modern 1900-talskonstnär med giltighet idag, men för mig har han aldrig varit något annat...
Länkar: St Martins http://www.csm.arts.ac.uk/ Ewa Gargulinska http://www.ewagargulinska.co.uk/ och http://en.wikipedia.org/wiki/Ewa_Gargulinska Damien Hirst på Tate http://www.tate.org.uk/whats-on/tate-modern/exhibition/damien-hirst Edvard Munchpå Tate http://www.tate.org.uk/whats-on/tate-modern/exhibition/edvard-munch-modern-eye

Inga kommentarer: