lördag 28 april 2012

Jarl Ingvarsson - målarnas målare

När jag är i Stockholm och hälsar på hos vänner, får jag välja vad jag vill se på söndagen, för de vet att jag inte vill missa möjligheten. Och titeln på Liljevalchs utställning kunde jag inte motså, när jag tänkte på motsvarande inom musiken... Jarl Ingvarsson - målarnas målare! Jarl Invarsson är svensk konstnär född 1955 i Eritrea. (Redan där måste finnas en historia värd att berätta?) Det enda jag visste innan, var att det skulle vara "kluddigt" och mycket färg! Med öppet sinne, och en likaledes vän i släptåg, begav vi oss till ett nästan tomt Liljevalchs, flickan i disken menade att det nog inte var lika lättillgängligt och folkkärt som Hjertén & Grünewald... Vilka målningar! Åh, så roligt! Färg, fantasi, underfundiga figurer, stora och små... Och så Strindberg, honom gick det att känna igen överallt... någon bild av August med varmkorven har jag inte hittat att snatta en tumnagel av, men bara den är värd besöket... Läste på gjorde jag inte förrän efteråt, och fick då veta att Liljevalchs/Castenfors bett att få en Strindbergssvit uppmålad. Inte underligt det luktade färg! Efteråt verkar också konstkritikerna på de stora tidningarna kommit iväg för att se och skriva, de har liksom jag funnit en fantastisk utställning, och en fantastisk målare. Ny-expressionism! Och allt det roliga varar bara en månad...14 april 2012–13 maj 2012...

Inga kommentarer: