söndag 1 februari 2009

Black fountain

Det är när de svåra känslorna - sorg, förlust, saknad, förtryck, ångest, men även avund, svartsjuka, hunger, desperation, kommer ut som något vackert, som den kreativa processen har lyckats, och det kan bli konst i dess olika former.
Försök göra en bild av kärlekslycka får du se - det blir banalt som ett gratulationskort.
Eller skriv en roman om lyckligt förortsliv, med man, hustru och två barn, ett av var sort, och i allra bästa fall blir det humor.

Black fountain : måleri, objekt är en konstutställning i Linköping i kommunens konsthall Passagen, av konstnärerna Ibrahim Rashid och Maha Mustafa.
Verket som givit namn åt utställningen aktar jag mig nogsamt för, en fontän som sprutar svart sörja. Symboliken går fram, förstås. Vackert är det inte.
Det är Ibrahim Rashids abstrakta målningar som går rakt in. Fragment av figurer och fragment av text leder tankarna till en förlorad och saknad trädgård, och först lägger sig mitt eget kulturella raster ivägen, Edens förlorade paradis. Men konstnärerna är visserligen verksamma i Sverige och Danmark, men har sina rötter i Irak, så det stämmer ju inte. Över fragmenten finns färg, mycket rött, och dess motsats, uppslukande svart. Och det är mycket vackert, och budskapet är människans existentiella, inte någon speciell kultur eller religion.

Utställningen pågår t o m 28 februari 2009

Sievert Sjöberg har recenserat i Östgötacorrespondenten
http://www.corren.se/archive/2009/1/21/k2jjuonhp2h81de.xml

Konstnärernas hemsida http://www.maha-ibrahim.com/

1 kommentar:

kraka sa...

Jag tror att jag vågar gå och se den! Tack för tipset.